Valmistuttuaan projekti parantaa juna- ja ajoneuvoliikenteen sujuvuutta alueella. Destia rakentaa nykyisen rautatien yhteyteen uuden raideyhteyden sähkötöineen. Uusi raide muodostaa hankkeessa kolmioraiteen, joka parantaa ratapihan tehokkuutta ja turvallisuutta. Se vähentää vaihtotyötarvetta ja mahdollistaa vaihtotyöliikenteen teollisuusraiteille, esimerkiksi kaivoskuljetuksia ajatellen. Uudella raiteella junia voidaan kääntää sekä ohjata sataman tai Nuottasaaren suuntaan.
– Kuljetukset teollisuusalueille ja Oritkarin satamaan tulevat huomattavasti jouhevammiksi. Kolmiomallisen raiteen ansiosta junat pääsevät liikkumaan sujuvasti sekä satamaan että Nuottasaaren suuntaan, sanoo hankkeen projektipäällikkö Jouni Vauhkonen Väylävirastosta.
– Hankkeen haasteena on ahtaassa tilassa rakennettava uusi Latokartanon silta, jolla kulkee ajoneuvoliikenne ja jonka alla kulkee junaliikenne koko projektin ajan. Olemme kuitenkin Destiassa erikoistuneet haastavissa ympäristöissä rakentamiseen, sanoo Tuomas Räinä, Destian Pohjois-Suomen Väyläpalvelut-liiketoiminnan johtaja.
Marraskuussa 2021 alkavan suunnittele ja toteuta (ST) -projektin kustannusarvio on noin 8 miljoonaa euroa, ja sen arvioidaan valmistuvan marraskuussa 2023.
Lindhagensgatan 51, 112 43 Stockholm,
Kundservice: 08 – 400 22 620
toimitus@iradar.fi
Copyright 2024 | Industry Radar