– Tavoitteena on junien turvallinen ja nykyistä tehokkaampi liikennöinti. Digirata uudistaa suomalaisen rautatiejärjestelmän kokonaisuudessaan. Hankkeessa uudistetaan myös turvalaitteet, kulunvalvontajärjestelmät ja lähes kaikki rataverkkoon liittyvät järjestelmät, sanoo Väyläviraston pääjohtaja Kari Wihlman.
Digirata koostuu neljästä vaiheesta, jotka ovat selvitys-, valmistelu-, kehitys- ja verifiointi-, sekä hankinta- ja toteutusvaihe. Nyt allekirjoitettu sopimus mahdollistaa kehitys- ja verifiointivaiheen edistämisen.
– Allianssiprojektissa aloitetaan työ moderniin radioverkkopohjaiseen eurooppalaiseen junien kulunvalvontajärjestelmään siirtymiseksi ja tarvittavien teknologioiden määrittelemiseksi. Toisin sanoen tehtävänä on valmistella Digiradan toteutussuunnitelma tehokkaaseen hankinta- ja toteutusvaiheeseen, kertoo toimialajohtaja Esa Sirkiä Väylävirastosta.
Väyläviraston ja Fintrafficin allekirjoittama sopimus on voimassa ensi vuoden loppuun asti.
– Digirata-hankkeen ansiosta Suomi on Euroopan kärjessä hyödyntämässä digitalisaatiota raideliikenteen turvallisuuden ja toimivuuden parantamisessa sekä suosion kasvattamisessa. Digiradassa tullaan hyödyntämään modernia tekoälyä ja dataa sekä Suomen maailmankärkeä olevaa tietoliikenneinfrastruktuuria, aluksi 5G:tä ja jatkossa 6G:tä. Tämä kaikki mahdollistaa ennennäkemättömiä hyötyjä rautatieliikenteelle. On hienoa, että tämä sopimus mahdollistaa hankkeen etenemisen, sanoo liikenteenohjausyhtiö Fintrafficin toimitusjohtaja Pertti Korhonen.
Väyläviraston ja Fintrafficin tavoitteena on laatia kehitys- ja verifiointivaiheen jatkosta uusi palvelusopimus, joka ulottuu vuoteen 2027.
Lindhagensgatan 51, 112 43 Stockholm,
Kundservice: 08 – 400 22 620
toimitus@iradar.fi
Copyright 2024 | Industry Radar