Kouvolan sekä Kotkan ja Haminan satamien välinen rataosuus on Suomen vilkkain tavaraliikenteen väylä. GRK toteuttaa raideosuuden sähkörata- ja vahvavirtatyöt, turvalaitetyöt, huoltotiet ja vastapenkereet sekä Inkeroisen alikulkusillan. Uudet sopimukset tuovat merkittävän lisän GRK:lla käynnissä oleviin raidehankkeisiin.
Tavoitteena on parantaa tavarliikenteen välityskykyä
Urakat ovat osa Väyläviraston laajempaa korjaushanketta, jonka tavoitteena on parantaa tavaraliikenteen välityskykyä. Radan käyttöaste on nykyisellään korkea, eikä nykyinen infra mahdollista merkittävää junamäärän kasvua. Rataosilla liikkuu paljon muun muassa raskaita paperi- ja kartonkikuljetuksia.
Vaativat erityisosamista
GRK:n eri urakat vaativat erityisosaamista sekä erikoiskalustoa ja -materiaaleja, ja yhteensä raiteiden kunnostus ja turvallisuuden parantaminen työllistää yhteensä noin 40 henkilöä, työvaiheesta riippuen. GRK työllistää myös kone- ja aliurakoitsijoita maarakennustöissä ja perustuksien asennuksessa.
”Raiteiden rakentaminen ja kunnossapito ovat yksi nopeimmin kasvavista GRK:n palveluista. Viime vuonna rataliiketoiminnan liikevaihto kasvoi yli 30 % vuodesta 2020. Keskitymme nykyisen rataverkon modernisointihankkeisiin ja päällysrakenneurakoihin sekä kunnossapitoon. Tavoitteenamme on lisätä ratapalveluiden liikevaihtoa edelleen lähivuosien aikana”, GRK Rail Oy:n toimitusjohtaja Mikko Nyhä sanoo tiedotteessa.
Tarkemmat lisätiedot GRK:n urakoista:
Sähkörata- ja vahvavirtatyöt, sopimuksen arvo noin 7,7 miljoonaa euroa
Turvalaitetyöt, sopimuksen arvo noin 0,5 miljoonaa euroa
Inkeroisten alikulkusilta, sopimuksen arvo noin 4 miljoonaa euroa
Huoltotiet ja vastapenkereet, sopimuksen arvo noin 0,9 miljoonaa euroa
Lindhagensgatan 51, 112 43 Stockholm,
Kundservice: 08 – 400 22 620
toimitus@iradar.fi
Copyright 2024 | Industry Radar