Hallitus on päättänyt puoliväliriihessään käynnistää mittavan rautatiehankkeen suunnittelun Kemistä Pohjois-Norjan Narvikin satamaan. Ensimmäisessä vaiheessa rakennetaan eurooppalainen raideleveys Kemin ja Haaparannan välille, sillä nykyinen Suomen raideleveys on yhdeksän senttimetriä leveämpi kuin Euroopan standardiraiteet.
”Euroopan komissio, NATO ja Puolustusvoimat ovat arvioineet, mikä olisi ensimmäinen kaikkein kiireellisin eurooppalainen suuri sotilaallisen liikkuvuuden hanke”, kertoo liikenneministeri Lulu Ranne (ps.).
Väylävirasto suunnittelee ratahankkeen ensin Kemiin ja myöhemmin Ouluun sekä Rovaniemen Misiin, jonka lähistöllä sijaitsee Puolustusvoimien varikko ja ampuma-alue. Radan muutostöiden hinta Ouluun saakka on liikenneminiseriön alustavan arvion mukaan yli 1,5 miljardia euroa.
Suunnittelutyö jatkuu pitkälle tulevaisuuteen. ”Koko Pohjois-Suomeen raideleveyssuunnitelmia riittää tehtäväksi 2030-luvulle asti”, Ranne arvioi. Hanketta on valmisteltu yhteistyössä Ruotsin ja Norjan ministereiden ja viranhaltijoiden kanssa.
Ratayhteyden merkitys on suuri sekä huoltovarmuuden että maanpuolustuksen kannalta. ”Yhteensopivat raideyhteydet ovat merkittäviä raskaan sotakaluston kuljettamisessa etenkin poikkeusoloissa”, toteaa Lapin jääkäriprikaatin apulaiskomentaja Ari Mure. Hänen mukaansa pohjoisen ratayhteys on tällä hetkellä todellinen pullonkaula, sillä ”mikään ei pääse rajan yli ilman erityisjärjestelyitä”.
Liikenneministeri Ranne korostaa hankkeen taloudellista merkitystä:
”Tämän mittakaavan liikenteen sujuvuutta, saavutettavuutta ja elinkeinoelämän toimintaedellytyksiä parantava hanke on myös vahva kasvutoimi.”
Ranne uskoo hankkeen työllistävän tulevaisuudessa Lappia ja Pohjois-Suomea.
Lapin maakuntajohtaja Hannu Takkula toivoo ratatöiden alkavan ripeästi. ”Narvikin ratayhteys on meidän maakuntakaavassamme. Yhteys on tärkeä huoltovarmuuden kannalta”, hän toteaa.
Lindhagensgatan 51, 112 43 Stockholm,
Kundservice: 08 – 400 22 620
toimitus@iradar.fi
Copyright 2025 | Industry Radar