Liki neljä miljoonaa kilometriä kulkeneet ja yli neljä vuosikymmentä palvelleet Helsingin metron niin kutsutut nokkajunat ovat lähdössä kierrätykseen yhtä, museoitavaa vaunua lukuun ottamatta.
Nokkajunat olivat sarjansa ensimmäisiä vaunuja, jotka hankittiin aikoinaan prototyypeiksi metron koeajoja varten.
– Haluamme ottaa huomioon kaluston ympäristövaikutukset koko elinkaaren ajalta. Käytöstä poistuvien metrojunien kierrättäminen ja niistä saatavien varaosien käyttäminen uudelleen edistävät kestävää resurssien käyttöä ja auttavat osaltaan täyttämään Hiilineutraali Helsinki 2035 -toimenpideohjelman tavoitteita, HKL:n kalustopäällikkö Heidi Heikkilä sanoo.
HKL:n kunnossapito ottaa nyt nokkajunista talteen esimerkiksi ajomoottoreita, jousijarruja ja teknisiä osia, joita voidaan käyttää varaosina sarjajunissa.
– Vanhempien vielä liikenteessä olevien metrojunien varaosien saatavuus on vaikeaa, joten on hyvä, että vaunuista saadaan osia uudelleenkäytettäväksi. Niitä pystytään käyttämään vielä noin 10-15 vuotta, kertoo Markus Valtonen kalustokunnossapidosta.
Kun HKL:n kunnossapidossa on saatu varaosat talteen, HKL:n kierrätyskumppani Kuusakoski Oy pystyy kierrättämään ja hyötykäyttämään vielä yli 90 prosenttia vaunujen materiaaleista. Kuusakoski toimittaa teollisen prosessin läpikäyneet materiaalit kierrätysraaka-aineeksi valmistavalle teollisuudelle.
Lindhagensgatan 51, 112 43 Stockholm,
Kundservice: 08 – 400 22 620
toimitus@iradar.fi
Copyright 2024 | Industry Radar