Vuonna 2026 käynnistyvän laitoksen on määrä tuottaa vetyä pääasiassa raskaan liikenteen tarpeisiin. Asiantuntijat arvioivat hankkeen voivan vähentää liikenteen päästöjä merkittävästi, mikäli teknologia osoittautuu toimivaksi ja kustannustehokkaaksi.
Helenin edustajan mukaan projekti on osa yhtiön laajempaa strategiaa siirtyä kohti hiilineutraalia energiantuotantoa. Kriitikot kuitenkin huomauttavat, että vedyn tuotanto vaatii huomattavan määrän sähköä, mikä voi asettaa haasteita energiatehokkuudelle.
Hankkeen teknisestä toteutuksesta vastaa suunnittelutoimisto Sweco. Yhtiön edustaja kertoo projektin olevan haastava, mutta samalla mahdollisuus kehittää uutta osaamista Suomessa.
Lindhagensgatan 51, 112 43 Stockholm,
Kundservice: 08 – 400 22 620
toimitus@iradar.fi
Copyright 2025 | Industry Radar