– Pystymme arvioimaan junien tarpeen ja hankinta-aikataulun riittävän tarkasti siinä vaiheessa, kun pandemian aiheuttamat muutokset matkustamiseen tasaantuvat, osastonjohtaja Tero Anttila HSL:stä sanoo.
Jos junaliikenteen matkustajamäärät kasvavat odotettua nopeammin, HSL kertoo voivansa varautua tiettyyn pisteeseen asti myös ilman uuden kaluston hankintaa.
– Sm5-junien alkusarjan peruskorjaukset alkavat näillä näkymin 2020-luvun puolivälissä. Juniin on mahdollista rakentaa lisäpaikkoja korjausten yhteydessä. Muita keinoja vastata matkustajamäärien kasvuun ovat esimerkiksi junien käytön tehostaminen sekä liikenteen sujuvoittaminen. Selvitämme toimenpiteitä yhdessä Pääkaupunkiseudun Junakalusto Oy:n kanssa, Anttila kertoo.
Varikkoratkaisun valmistelu kuitenkin jatkuu yhdessä Pääkaupunkiseudun Junakalusto Oy:n kanssa. Jotta HSL voi käynnistää junakaluston hankinnan, tulee olla selvillä se, missä uusien junien ensimmäinen kunnossapitovarikko sijaitsee ja koska se rakennetaan. Pääkaupunkiseudun Junakalusto Oy on valittu varikkojen toteuttajaksi ja se johtaa varikkoratkaisun valmistelua.
HSL myös edistää varikkoasiaa kuntien ja Väyläviraston suuntaan, sillä MAL2019-sopimukseen on kirjattu, että HSL, Helsingin seudun kunnat ja Väylävirasto ratkaisevat yhteistyössä uusien lähijunaliikenteen varikkojen toteuttamisen aikataulun ja sijainnin.
Lindhagensgatan 51, 112 43 Stockholm,
Kundservice: 08 – 400 22 620
toimitus@iradar.fi
Copyright 2024 | Industry Radar