Helsinki–Riihimäki kapasiteetin lisääminen -hankkeessa rakennetaan seuraavien vuosien aikana lisäraiteet Kerava–Järvenpää ja Järvenpää–Jokela väleille. Keravan ja Jokelan välille muodostuu yhteensä 20 kilometriä pitkä neliraiteinen osuus, joka mahdollistaa junavuorojen lisäämisen. Kyseessä on Helsinki-Riihimäki hankkeen toinen vaihe, jossa myös Keravalta Lahden oikoradan suuntaan ja Hyvinkäältä Riihimäen suuntaan rakennetaan uudet tavaraliikenneraiteet.
Lisäksi hankkeessa toteutetaan muutoksia laitureihin ja asemien kulkuyhteyksiin Ainolassa ja Jokelassa, muutoksia siltoihin, turva- ja sähköratalaitteisiin ja meluntorjuntaa parannetaan. Rakentaminen aloitetaan Keravan ja Järvenpään välillä loppuvuodesta 2021.
Helsinki–Riihimäki-ratahankkeessa tavoitteena on parantaa Suomen vilkkaimmin liikennöidyn rataosan toimintavarmuutta. Helsingin ja Riihimäen välinen rataosan kapasiteetti ei Väyläviraston mukaan enää riitä kasvaneille liikennemäärille ja junaliikenteessä esiintyy ajoittain häiriöitä. Radanvarren seudulla on myös todettu tarvetta junatarjonnan lisäämiseen. Hankkeessa toteutettavilla lisäraiteilla lisätään rataosan kapasiteettia ja häiriönsietokykyä.
Hankkeen ensimmäinen vaihe keskittyi liikennepaikkojen parantamiseen. Lisäksi rakennettiin tavaraliikenteen lisäraide Keravalle ja lisäraide Järvenpäähän Ainolan ja Purolan välille.
Hankkeen kolmas vaihe on vielä ratasuunnitelmavaiheessa.
– Koko hankkeen lopputilanteessa Helsinki–Riihimäki-rataosa tulisi olemaan täydeltä matkaltaan vähintään neliraiteinen. Hanke parantaa pääradan toimintavarmuutta, mahdollistaa henkilöliikenteen lisäämisen sekä edistää myös tavaraliikenteen kilpailukykyä, hankkeen projektipäällikkö Riitta Parviainen Väylävirastosta sanoo.
Lindhagensgatan 51, 112 43 Stockholm,
Kundservice: 08 – 400 22 620
toimitus@iradar.fi
Copyright 2024 | Industry Radar