”Koskelaan tulee viihtyisä ja toimiva varikko, joka elävöittää kaupunkikuvaa seuraavat sata vuotta”, kertoo hankejohtaja Lotta Koski-Lammi. Hankkeessa hyödynnetään ensimmäistä kertaa Suomessa reaaliaikaista hiilijalanjäljen seurantaa, joka mahdollistaa päästövähennysten huomioimisen päivittäisjohtamisessa.
Uusi 41 000 neliön varikko tarjoaa säilytystilat 50 raitiovaunulle sekä 13 päivittäishuoltopaikkaa ja kattavat kunnossapitotilat. ”Hankkeelle on asetettu kunnianhimoiset ympäristötavoitteet niin hiilipäästöjen, kiertotalouden kuin energiaratkaisuiden osalta”, toteaa Swecon Ismo Tawast.
Varikolla tavoitellaan korkeinta BREEAM Outstanding -luokitusta. Kestävää kehitystä edistetään vähentämällä rakennusvaiheen hiilipäästöjä ja hyödyntämällä kierrätysmateriaaleja. ”On inspiroivaa hyödyntää monialaista osaamistamme ja kehitettyjä työkaluja ympäristötavoitteiden saavuttamisessa”, Tawast jatkaa.
Rakentaminen alkaa tammikuussa 2025 vanhan varikkorakennuksen purkamisella, ja uuden varikon on määrä valmistua vuonna 2029. Hanke on Skanskan suurin infrahanke Suomessa.
Lindhagensgatan 51, 112 43 Stockholm,
Kundservice: 08 – 400 22 620
toimitus@iradar.fi
Copyright 2025 | Industry Radar