Turussa päästään nyt aloittamaan varsinaiset Kupittaa-Turku-ratahankkeen rakennustyöt. Hankkeessa tehdään parhaillaan rakentamissuunnittelua, erilaisia luvituksia sekä maastotutkimuksia, johon kuuluu kairauksia ja mittauksia. Varsinainen rakentaminen alkaa Logomon ja Aninkaisten sillan välisten raiteiden purkutöillä, jotka aloitetaan suunnitelmien mukaan maanantaina.
Hankkeessa Kupittaan ja Turun välille rakennetaan kaksoisraide, Turun ratapihaa nykyaikaistetaan ja henkilöliikennettä varten rakennetaan kolme uutta laituria. Kaksoisraiteen, eli toisen raiteen rakentamiseksi Aurajoen yli pitää rakentaa uusi, leveämpi silta, jolle mahtuu kaksi raidetta.
Yhden sillan rakentaminen nousi suunnitteluvaiheessa päävaihtoehdoksi niin kustannus- kuin turvallisuussyistä. Se kuitenkin edellyttää Helsingistä tulevan junaliikenteen pysäyttämistä Kupittaalle sillan rakentamisen ajaksi. Katkon ajan jatkoyhteydet keskustaan sekä satamaan toteutetaan muulla joukkoliikenteellä.
Liikennekatko alkaa kesällä 2022 ja kestää arviolta kaksi vuotta. Kun suunnitelmat ovat valmistuneet, liikennekatkosta ja siihen liittyvistä järjestelyistä tiedotetaan tarkemmin.
– Yhden leveän sillan rakentaminen on edullisempaa kuin kahden sillan rakentaminen. Lisäksi se on rakennusaikana turvallisempaa niin junaliikenteelle kuin rakentajille, kun junat eivät kulje aivan rakennuskohteen vierestä, projektipäällikkö Erkki Mäkelä perustelee ratkaisua.
Mäkelän mukaan Aurajoen rantaluiskat ovat haastava paikka rakentaa ilman junaliikennettäkin. Liikennekatko mahdollistaa sillan rakentamisen mahdollisimman nopeasti ja laadukkaasti.
– Eri vaihtoehtoja miettiessä turvallisuus on ollut ykkösasiana. Vaikka päätetystä järjestelystä aiheutuu väliaikaisesti muutoksia matkareitteihin ja aikatauluihin, se on kuitenkin niin rakennustyön kuin lopputuloksenkin kannalta paras vaihtoehto, sanoo osastonjohtaja Jussi Lindberg Väylävirastosta.
Kupittaa–Turku-ratahankkeen arvioidut kustannukset kohoavat 67,5 miljoonaan euroon ja niiden maksusta vastaavat puoliksi Turun kaupunki ja Väylävirasto. Kupittaa–Turku-ratahankkeen on määrä valmistua vuoden 2024 aikana.
Pohjatyötä uudelle matkakeskukselle
Hankkeessa tehtävien ratapihan muutosten tavoitteena on parantaa esteettömyyttä ja turvallisuutta laiturialueella. Samalla vaarallisia aineita sisältävät tavaravaunut pyritään saamaan pois henkilöratapihalta, kun tavaraliikenteen järjestelyt siirtyvät Heikkilän suuntaan.
Ratapihan muutokset ja matkustajalaitureiden siirtäminen ratapihan itäpuolelle palvelevat myös Turun kaupungin suunnitelmaa rakentaa Turkuun matkakeskus, johon sijoittuisi joukkoliikenteen solmukohdan lisäksi ydinkeskustaa täydentäviä ja vahvistavia palveluita, toimitiloja ja asumista.
– Tavoitteena on julkisen liikenteen yhteisterminaali sekä viihtyisä ja toiminnoiltaan monipuolinen uusi kaupunginosakeskus. Se yhdistäisi juna- ja bussiliikenteen sekä vilkkaan joukkoliikenteen. Tavoitteena on myös kehittää seudullista lähijunaliikennettä ja lisäksi Turussa on vireillä raitiotiehanke, joten nyt toteutettava ratahanke palvelee kaikkia näitä suunnitelmia, kertoo projektipäällikkö Mika Rajala Turun kaupungilta.
Lindhagensgatan 51, 112 43 Stockholm,
Kundservice: 08 – 400 22 620
toimitus@iradar.fi
Copyright 2024 | Industry Radar