Yhden Suomen perinteikkäimmän hotellin, Turussa sijaitsevan Hamburger Börsin uudistus- ja uudisrakennustyöt on saatu päätökseen. Hotelli koostui aiemmin vanhasta, vuonna 1885 valmistuneesta osasta ja lisäksi 1970-luvulla rakennetusta uudemmasta rakennuksesta. Uudistustöiden suunnittelun alkaessa noin neljä vuotta sitten rakennuksen omistaja LähiTapiola, rakentamisesta vastannut YIT ja hotellia operoiva Scandic pohtivat ensin torinpuoleisen 1970-luvun rakennuksen remontoimista, mutta lopulta se päätettiin purkaa kokonaan ja rakentaa tilalle täysin uusi.
Nyt vanhan Börsin yhteyteen on puretun rakennuksen tilalle noussut täysin uusi hotelli, jonka arkkitehtuuri kunnioittaa Turun kauppatorin vanhaa aikaa. Hotelliin on rakennettu 272 huonetta. Uudelta puolelta löytyy hotellihuoneiden lisäksi myös ravintoloita kuten yhdeksännen kerroksen Börs Katto -baari ja terassiravintola Börs Pöheikkö. Vanhan Börsin puolella on jatkossa juhla- ja kokoustiloja. Sisätilojen ilmeen on suunnitellut Jaakko Puro. Uudisosan arkkitehtuurista on vastannut Schauman Arkkitehdit.
Hanke on ollut monin tavoin ainutlaatuinen niin suunnittelun, rakentamisen kuin lopputuloksenkin osalta. 1800-luvulla valmistunut vanha Börs yhdistyy saumattomasti uudisrakennukseen, joka on sovitettu tyylillisesti Turun torin 1900-luvun alkupuolen ympäristöön.
Hamburger Börsin uudistustöissä logistiikan suunnittelu nousi poikkeuksellisen tärkeään rooliin. Työmaan sijainti Turun ytimessä ei mahdollistanut juuri ollenkaan materiaalien varastointia. Materiaalivirtojen hallintaa varten otetiin käyttöön sekä uusia digityökaluja että hyödynnettiin vanhoja.
– Jos logistiikka ei olisi toiminut, työmaa olisi mennyt tukkoon muutamassa päivässä. Se olisi polttanut aikaa ja rahaa ja vaikuttanut myös lopputuloksen laatuun. Asiat piti miettiä eri lailla kuin sellaisella työmaalla, jossa on enemmän tilaa ympärillä ja jonne mahtuu isompia tavarakuormia, Hamburger Börsin työmaan vastaavana työnjohtajana toiminut YIT:n Jyrki Rantapaju sanoo.
Hamburger Börsiin rakennusmateriaalit saapuivat täsmätoimituksina ja tarkkaan laskettuina asennuserinä, jotka toimitettiin mahdollisimman suoraan asennuspisteelle. Reaaliaikaisen logistiikkavarauskalenterin avulla pystyttiin säätämään toimitusajat hyvinkin tarkasti.
Rakentamisen aika on ollut myös korona-aikaa. Liikkumisen pysähtyminen vaikeutti joitain asioita, mutta työmaalle ja sen tavaravirroille siitä on liikenteen vähenemisen myötä ollut myös hyötyä.
Lindhagensgatan 51, 112 43 Stockholm,
Kundservice: 08 – 400 22 620
toimitus@iradar.fi
Copyright 2025 | Industry Radar