Metsä Boardilla ei tulevaisuudessa ole enää suomalaisia työntekijöitä, jotka työskentelevät asiakaspalvelun parissa. Asiakaspalvelu on keskitetty Puolaan ja sen seurauksena siirtymäneuvottelut vaikuttavat 100 työntekijään — heille kaikille se oli järkytys koska asiat meni niin hyvin yritykselle.
Svenska Yle.fi oli se joka kertoi asiasta ensimmäisenä. Metsätuoteyhtiö Metsä Boardissa on kuulemma ollut käynnissä suuret siirtymäneuvottelut, joista ei ole ilmoitettu ulkomaailmalle. ”Minulla ei ole enää mitään odotuksia työnantajalta”, sanoo edunvalvoja Mika Ollila, Svenska Ylelle. Asianomaiset työntekijät todistavat samasta asiasta.
Noin kuukausi sitten Metsä Board antoi yllättävän ilmoituksen asiakaspalvelun ja asiakaskontaktin parissa työskenteleville työntekijöille. Siirtymäneuvottelut alkavat ja ne koskevat kaikkia 102 työntekijää, jotka työskentelevät asiakaspalvelun parissa Suomessa, Belgiassa ja Saksassa.
Metsä Board aikoo keskittää asiakaspalvelun Puolaan, on työntekijöiden saama viesti. Ihmiset, joita asia koskee, pyrkivät pitämään yhteyttä asiakkaisiin ja varmistamaan, että he saavat tuotteensa.
” Syyskuun alussa johto ilmoitti tästä yhtäkkiä. Se oli järkytys kaikille, koska asiat menivät niin hyvin yritykselle. Johto käsitteli sitä hirvittävän huonosti, ja se on jatkunut kaaoksena. Kukaan ei oikein tiedä, mitä tapahtuu”, kertoo yksi sairastuneista työntekijöistä.
”Jotkut joutuvat jättämään”
Työntekijät ovat jatkaneet työskentelyä normaalisti. Lokakuun alussa kävi selväksi, että kaikki nämä noin sata työpaikkaa katoavat. Metsä Board kertoo pyrkivänsä löytämään työntekijöille muita tehtäviä muualta yhtiöstä.
Suomessa asiakaspalvelun parissa työskentelevä edustava luottamusmies sanoo että kaikille ei löydy töitä ja osa lomautetaan.
Edunvalvoja Ollila on petttynyt työnantajaan ”Jotkut joutuvat lähtemään yrityksestä. Ei ole yllätys, että he tekevät tämän. Kun he päättävät yhdestä asiasta, he läpäisevät muutokset. Se vaikuttaa taitaviin, korkeasti koulutettuihin ihmisiin, jotka työskentelevät kovasti.
Ulkomaiset auttaa suomalaisia asiakkaita
Siirtymäneuvottelut johtavat muun muassa Metsä Boardin ainoan asiakaspalvelukeskuksen katoamiseen Suomeen. Yhtiön suomalaisia asiakkaita auttavat tulevaisuudessa ulkomaiset työntekijät.
”Yli 10 henkilöä pitää yhteyttä sekä kotimaisiin että ulkomaisiin asiakkaisiin Suomesta. Metsä väittää, että he työllistävät eniten ihmisiä Suomessa, mutta en tiedä, onko se enää totta. Yrityksellä menee hyvin ja rahat rullaavat sisään, mutta työnantaja haluaa heikentää työntekijöiden asemaa kaikin tavoin”, Ollila sanoo. Svenska Ylelle.
Turhautuminen on suurta asianomaisten työntekijöiden keskuudessa. Joillekin asiakaspalvelun parissa työskenteleville on tarjottu mahdollisuus muuttaa Puolaan töihin, mutta sitten sama määrä työpaikkoja koskee huomattavasti huonompaa palkkaa.
Kuka haluaa tehdä samaa työtä Puolassa palkalla, joka on puolet suurempi kuin heillä on nyt?
” Olemme saaneet epäselviä viestejä. Meille on kerrottu, että meidät kaikki erotetaan, mutta samalla johtajat sanovat yrittävänsä löytää meille muita työpaikkoja yrityksestä. Joillekin on myös tarjottu työtä Puolassa, mutta kuka haluaa tehdä saman työn palkkaa, joka on puolet suurempi kuin heillä on nyt?
Lindhagensgatan 51, 112 43 Stockholm,
Kundservice: 08 – 400 22 620
toimitus@iradar.fi
Copyright 2025 | Industry Radar