Kädenvääntö siitä, rakennetaanko Helsingin Kalasatamasta 1,6 kilometriä pitkä autoille tarkoitettu tunneli Sörnäisiin vai ei, on saatu päätökseen Helsingin kaupunginvaltuustossa. Valtuusto on nyt hyväksynyt Sörnäistentunnelin hankesuunnitelman, jonka mukaan tunneli tullaan rakentamaan kahdessa vaiheessa. Sörnäistentunnelin hankesuunnitelman kokonaiskustannusarvio on noin 180 miljoonaa euroa ja vuotuiset käyttökustannukset noin 2 miljoonaa euroa.
Ensimmäisessä vaiheessa rakennetaan Sörnäistentunnelin pohjoinen betonitunneliosuus sekä siihen liittyvien ajoramppien maanalaiset rakenteet Kalasatamasta Pasilaan raitiotien ja Hermannin rantatien peruskorjauksen yhteydessä vuosina 2022-2024. Ensimmäisen vaiheen kustannusarvio on noin 50 miljoonaa euroa.
Toisessa vaiheessa Sörnäistentunnelin loppuosan suunnittelua ja toteutuksen valmistelua jatketaan. Tätä osuutta koskeva kustannusarvio tuodaan erikseen päätettäväksi.
Tunnelihanke on synnyttänyt kiistaa, koska se on yhtäältä nähty välttämättömäksi uuden asuinalueen kasvavan liikenteen vuoksi, mutta toisaalta sen on pelätty kannustavan yksityisautoiluun.
Jatkosuunnittelussa kiinnitetään erityistä huomiota tunnelin suuaukkojen suunnitteluun ja niiden sopivuuteen kaupunkiympäristöön. Jalankulun sekä pyöräilyn olosuhteiden viihtyisyyteen ja sujuvuuteen panostetaan suunnittelemalla Sörnäisten rantatien ylikulkusillat erityisesti pyöräliikenteen näkökulmasta sujuvalla tavalla.
Lindhagensgatan 51, 112 43 Stockholm,
Kundservice: 08 – 400 22 620
toimitus@iradar.fi
Copyright 2024 | Industry Radar