Suomen suurin linja-autoyhtiö Koiviston Auto on siirtymässä CapMan Infran omistukseen ensi vuoden alussa. Yhtiö on sekä paikallis- että kaukoliikenteen markkinajohtaja Suomessa. Paikallisliikenne vastaa noin 80 prosenttia yhtiön liikevaihdosta. Kaukoliikenteessä yhtiöllä on kolme tunnettua brändiä: Onnibus.com, Onnibus Flex ja Porvoon Liikenne ja se on selkeä Suomen markkinajohtaja kaupunkien välisessä liikenteessä.
Koiviston Auto työllistää 2 300 henkilöä, jotka tulevat pitämään tämänhetkiset työtehtävänsä kaupan myötä. Sillä on noin 1 000 linja-auton kalusto, jota on kaupan toteutumisen myötä tarkoitus kehittää vihreämpään suuntaan lisäämällä merkittävästi sähköbussien osuutta kalustosta. Tällä hetkellä vain 6 prosenttia Koiviston Auton paikallisliikenteen linja-autoista on sähköistettyjä. CapManin tavoitteena on kasvattaa yhtiön paikallisliikenteen sähkölinja-autokanta yli 220:een vuoteen 2026 mennessä. Tämä vastaa 33 prosenttia koko yhtiön paikallisliikenteen ajoneuvokannasta. Vuosittaiset säästöt hiilidioksidipäästöissä olisivat lähes 21 000 tonnia, jotka verrattuna vuoden 2021 päästötasoihin, vastaisivat lähes 7 000* auton vähentämistä liikenteestä.
– Koiviston Auto on toiminut perheyrityksenä lähes sata vuotta. Ennen myyntipäätöstä teimme huolellista arviointia yrityksen tulevaisuudesta. Toimiala on murroksen edessä, kun liikenne sähköistyy voimakkaasti. Nyt oli luonnollinen taitekohta toteuttaa tämä muutos. CapMan Infra tuo lisää voimavaroja esimerkiksi tarvittaviin kalustoinvestointeihin ja arvokasta osaamista liiketoiminnan kehittämiseen, toteaa Koiviston Auton hallituksen puheenjohtaja Antti Norrlin.
CapMan Infra on pohjoismainen infrastruktuurisijoittaja, jolla on kymmenhenkinen tiimi Helsingissä ja Tukholmassa sekä noin 400 miljoonaa euroa hallinnoitavia varoja.
Lindhagensgatan 51, 112 43 Stockholm,
Kundservice: 08 – 400 22 620
toimitus@iradar.fi
Copyright 2025 | Industry Radar