Julkisessa omistuksessa oleva yritys Oslo-Sthlm 2.55 kertoo lehdistötiedotteessaan, että Norja ja Ruotsi ovat nyt päättäneet aloittaa selvitystyöt nopeamman junayhteyden rakentamiseksi maiden pääkaupunkien välille. Oslo-Sthlm 2.55:n tehtävä on nimenomaan ajaa Oslo-Tukholma-yhteyden kehittämisasiaa.
Nykytilassa junamatka Tukholmasta Osloon kestää viisi tuntia, mutta yritys tavoittelee reitin lyhentämistä parantamalla nykyistä infrastruktuuria ja rakentamalla uusia rataosuuksia niin, että matka-aika saataisiin lyhennettyä vajaaseen kolmeen tuntiin ja junamatkustamisesta pääkaupunkien välillä tulisi houkuttelevampi vaihtoehto lentämiselle.
– Päätös on suuri askel eteenpäin nopeamman rautatieyhteyden toteuttamiseksi pääkaupunkien välille. Selvitykseen kuuluu Oslo-Sthlm 2.55:n tekemien pohjustusten arviointi, tiedotteessa kerrotaan.
– Valtio on viimein tehnyt toimeksiannon, ja olemme uskomattoman iloisia siitä, että Norjan hallitus vahvistaa olevansa yksimielinen Ruotsin kanssa selvitystöiden aloittamisesta. Odotamme innokkaasti yhteistyön jatkamista sekä Norjan että Ruotsin hallitusten kanssa, Oslo-Sthlm 2.55:n toimitusjohtaja Jonas Karlsson sanoo.
Norjan infrastruktuuriministerin mukaan nyt pitää muun muassa selvittää yhteyden markkinapotentiaalia, arvioida rautatien kapasiteettia ja kuluja, käydä läpi eri reittiosuuksia ja tehdä kansantaloudellisia laskelmia. Ministerin mielestä selvityksen tulee myös paneutua ei-valtiollisiin aloitteisiin ja arvioida, olisiko mahdollista rakentaa uudet rautatieosuudet ilman valtioiden investointeja.
– Loppupeleissä on olemassa useita vaihtoehtoja sille, miten rautatieyhteys voitaisiin rakentaa, rahoittaa ja maksaa. Olemme osoittaneet, että uusi Oslon ja Tukholman välinen yhteys olisi yhtä kannattava kuin Juutinrauman silta sekä yhteiskunnalle että puhtaana investointina. Olen varma, että nyt aloitettava selvitys tulee näyttämään, että kyseessä olisi suuri voitto maillemme esimerkiksi ympäristönäkökulmasta, Jonas Karlsson Oslo-Sthlm 2.55:stä sanoo.
Lentomatkustaminen dominoi Oslon ja Tukholman välistä reittiä ennen koronapandemiaa, ja reitillä oli 1,4 matkustajaa vuodessa. Oslo-Sthlm 2.55 arvioi tiedotteessaan, että nopeamman junayhteyden avulla voisi olla mahdollista saada joka vuosi miljoona reitin lentomatkustajista valitsemaan lentokoneen sijasta junan ja tuottaa siten hyötyä ilmastolle jo viiden vuoden kuluttua.
Lue alkuperäinen ruotsinkielinen artikkeli täältä.
Lindhagensgatan 51, 112 43 Stockholm,
Kundservice: 08 – 400 22 620
toimitus@iradar.fi
Copyright 2025 | Industry Radar