– Haluan parantaa valtion tukea sähkölentojen kehittämiseksi ja kiirehtiä Ruotsissa tehtävää teollista kehitystyötä. Tästä on apua ilmastonäkökulmasta tehtävälle uudelleenjärjestelytyölle ja näin luodaan uusia työpaikkoja, infrastruktuuriministeri Tomas Eneroth sanoo.
Sähkölentämisen kehittämisessä on keksitty useita nopeasti kasvavia tekniikoita, joiden teknisessä kehityksessä ja markkinoinnissa on edetty eri tahtiin. Ruotsin lentoteollisuudessa suurta kiinnostusta ovat herättäneet esimerkiksi paristokäyttöiset tekniikat ja vetykaasun käyttö polttokennojen avulla.
Ruotsin liikenneviraston tulee antaa valmis selvitys hallituksen tehtävänannon mukaan viimeistään 15 kesäkuuta.
Suomessa Finnair tekee yhteistyötä ruotsalaisen kestävään ilmailuun erikoistuneen Heart Aerospacen kanssa. Yritykset allekirjoittivat viime keväänä aiesopimuksen, jonka myötä Finnair saattaa hankkia kaksikymmentä 19-paikkaista ES-19-konetta lyhyen matkan liikennöintiin.
Isolta osin Suomen valtion omistama Finnair kuuluu myös pohjoismaiseen Nordic Network for Electric Aviation (NEA) -hankkeeseen, jossa valtionjohdot, lentoyhtiöt ja yritykset työstävät yhdessä vastuullisia matkustusmuotoja. Hankkeella on neljä tavoitetta, joista yksi on sähkölentämisen infrastruktuurin standardisointi Pohjoismaissa.
Lindhagensgatan 51, 112 43 Stockholm,
Kundservice: 08 – 400 22 620
toimitus@iradar.fi
Copyright 2024 | Industry Radar