– Rautatiet ovat sairaat. Paljon on jäänyt hoitamatta ja olisi pitänyt uusia jo kauan sitten, sanoo rautatietyöntekijöiden ammattiliiton SEKO:n puheenjohtaja Håkan Englund.
Ongelmina ovat muun muassa halkeilleet kiskot, pudonneet ajojohdot ja rikkinäiset vaihteet. Lähes 40 prosenttia ajojohdinlaitteista on ylittänyt teknisen käyttöikänsä, ja noin 1860 vaihdetta on vanhentunut tai huonossa kunnossa.
– Olemme vaiheessa, jossa verkko kuluu yhä kiihtyvällä vauhdilla, sanoo Trafikverketin rautateiden kunnossapitopäällikkö Jon Sundh. Hänen mukaansa syynä ovat liikenteen kasvu, verkon ikääntyminen ja lisääntynyt kuormitus.
Vuonna 2013 Trafikverket lupasi korjata kunnossapitovelan 7-10 vuodessa. Sen sijaan tilanne on huonontunut, ja korjausvelka on kasvanut 91 miljardiin kruunuun.
Länsi-Ruotsin pääradalla vaihdetaan parhaillaan satavuotiaita pylväitä, mikä häiritsee junaliikennettä. Vaikka virasto on saanut lisärahoitusta kunnossapitoon, korjausten arvioidaan kestävän pitkään.
– Suurin haaste on löytää tasapaino korjaustöiden ja liikenteen välillä, Sundh toteaa. Hoitamaton kunnossapito lisää äkillisten vikojen ja yllättävien pysähdysten riskiä.
Lindhagensgatan 51, 112 43 Stockholm,
Kundservice: 08 – 400 22 620
toimitus@iradar.fi
Copyright 2025 | Industry Radar