Kuljetusala & Logistiikka Kuljetusala
2 minuutteja luettu

Scanian ja SCA:n kehittämä sähköauto selviää jopa 80 tonnin puukuormista

11/11/2021, 11:05
Scanian ja SCA:n yhteistyössä kehittämä kuorma-auto selviää jopa 65 tonnista puutavaraa yleisellä tiellä ja 80 tonnista yksityistiellä. Kuva: Pixabay
Scanian ja SCA:n yhteistyössä kehittämä kuorma-auto selviää jopa 65 tonnista puutavaraa yleisellä tiellä ja 80 tonnista yksityistiellä. Kuva: Pixabay
Marika Pietilä Marika Pietilä
Like 0

Scania ja SCA näyttävät nyt, että myös pitkien matkojen puutavarakuljetukset on mahdollista ajaa sähköisesti heidän kehittämänsä uuden täysin sähkökäyttöisen auton avulla, jonka kokonaispaino yleisellä tiellä voi olla enimmillään 64 tonnia ja yksityistiellä jopa 80 tonnia. Uusi sähkökuorma-auto tulee kuljettamaan tukkeja Ruotsin Västerbottenissa (Länsipohjassa) SCA:n Gimonäsissä sijaitsevan puutavaraterminaalin ja sen Uumajan ulkopuolella Obbolassa sijaitsevan paperitehtaan välillä jo ensi vuonna.

SCA:lle tiekuljetusten sähköistäminen on tärkeä osa ilmastotyötä päästöjen vähentämiseksi. SCA kuljettaa joka vuosi noin 8,5 miljoonaa kuutiometriä puutavaraa metsästä teollisuuden käyttöön ja yhteistyössä 87 kuljetusliikkeen kanssa kuljetuksiin käytetään kaikkiaan 265 puutavara-autoa.

– Yhteistyö Scanian kanssa on tärkeää, koska sen avulla voimme yhdessä keksiä innovatiivisia ratkaisuja kestävien kuljetusten kehittämiseksi. Sähköllä toimivat puutavarakuljetukset tulevat olemaan tärkeä osa SCA:n kestävän kehityksen edistämistyötä, jossa olemme itse osa ratkaisua fossiilittoman maailman saavuttamiseksi. Jo yksi ainoa sähköauto Gimonäsin ja Obbolan välille tarkoittaa, että pystymme vähentämään hiilidioksidipäästöjä noin 55 000 kiloa vuodessa, SCA:n kestävän kehityksen päällikkö Hans Djurberg sanoo.

– Näyttäessämme nyt, että myös erittäin raskaat kuljetukset on mahdollista sähköistää, vaatimukset raskaiden ajoneuvojen latausinfran rakentamiseksi tiukentuvat. SCA voi yrittää edesauttaa ilmastotyötä vieläkin enemmän, mutta siinä tapauksessa latausinfran rakentaminen pitää saada kunnolla käyntiin. Tämä on valtiopäivien ja hallituksen vastuulla, sanoo Jörgen Bendz, joka vastaa SCA:n raaka-ainehankinnasta.

Scanian ja SCA:n yhteistyössä uuden ajoneuvoratkaisun kehittämiseksi on mukana myös Skogforskin tutkimusinstituutti. Scania on jo pitkään ollut mukana työssä kuljetusalan kestävän kehityksen edistämiseksi.

– Sähköistymisessä on avain kuljetusalan nollapäästötason saavuttamiseksi, ja sinne pääsemme tekemällä yhteistyötä asiakkaidemme ja muiden toimijoiden kanssa, jotka jakavat arvomaailmamme. Tällainen kumppanuus kuin meillä on SCA:n kanssa, missä olemme liikkeellä jo aikaisessa vaiheessa ja näyttämme siten, mikä on mahdollista, on selkeä signaali siinä nopeuden muutoksessa, joka tarvitaan, jotta voisimme saavuttaa fossiilivapauden ajoissa ja selviytyä Pariisin sopimuksen tavoitteista, sanoo Fredrik Allard, Scanian E-mobilityn johtaja.

SCA:n ja ja Scanian yhteistyössä Scania valmistaa useiden eri analyysien avulla juuri SCA:n kuljetustarpeisiin sopivan ajoneuvon.

– Sähkökäyttöinen puutavara-auto symboloi jotain todella mahtavaa. Juuri puutavararahdeista on puhuttu jonain sellaisena, jota ei ehkä koskaan pystyttäisi sähköistämään. Viime vuosien kehitys ja kaikki tämä, minkä nyt esittelemme yhdessä SCA:n kanssa osoittaa, miten nopeasti kehitys etenee sekä ajoneuvojen että akkujen osalta, Allard sanoo.

#fossiilivapaa #kuorma-auto #puutavara #ruotsi #sähköauto #sca #scania #västerbotten
Like
0
Dislike
0
Love
0
Angry
0