Meilahden Tornisairaalan ja Syöpätautien klinikan väliin nousseessa, Töölön sairaalan korvaavassa Siltasairaalassa hoidetaan ensi vuoden alusta lähtien HUSin alueen ortopedian, trauma- ja neurokirurgian potilaat sekä syöpäpotilaita. Uusien tilojen suunnittelun lähtökohtana on ollut, että potilasta joudutaan liikuttelemaan mahdollisimman vähän.
– Siltasairaalan toiminta ja tilat on suunniteltu valtavien tutkimus- ja hoitolaitteiden ympärille. Tapaturmien hoitoon erikoistuneesta sairaalasta voidaan liioittelematta sanoa, että saatetaan säästää ihmishenkiä, kun esimerkiksi etäisyys eri tutkimuksiin on päivystyksestä mahdollisimman lyhyt, sanoo Siltasairaalan pääsuunnittelija, arkkitehti Matti Anttila AW2-arkkitehdeista. AW2 on osa Siltasairaalan pää- ja arkkitehtisuunnittelusta vastannutta Team Integrated -työyhteenliittymää.
Myös tontin kolmiomainen muoto määritteli pitkälti, millainen rakennus alueelle on noussut. Muodoltaan ainutlaatuisessa sairaalassa ei 90 asteen kulmia juuri ole. Kaksikerroksinen yhdyssilta liittää toisiinsa sairaalarakennuksen kaksi osaa, jotka liittyvät myös Meilahden sairaala-alueen olemassa olleisiin rakennuksiin, tunneliverkostoon ja sairaalatekniikkaan.
Osasta potilashuoneista näköala merelle
Kokonaisuudessaan Siltasairaalassa on 58 tehohoitopaikkaa, 16 leikkaussalia, 4 vuodeosastoa, 215 sairaansijaa, 69 päiväsairaalapaikkaa, poliklinikkavastaanottoja sekä ravintola- ja opetustiloja.
– Koko sairaala on lähtökohtaisesti suunniteltu niin, että potilas ja vierailijat löytävät perille oikeisiin tutkimushuoneisiin ilman reittiä näyttäviä lattiateippauksia. Odotustilat aukeavat niin sanotuille sisäkaduille, ja reitin hahmottaminen perustuu kolmeen korkeaan lasiaulaan, jotka toimivat apuna tiloissa suunnistamisessa, Anttila kertoo.
Korkein Siltasairaalan lasiseinä ulottuu viiteen kerrokseen.
– Luonnonvaloa on hyödynnetty suunnittelussa täysimääräisesti. Tiloista avautuu näkymiä ulos ja osassa potilashuoneista on merinäköala. Meri on ollut innoittajana myös sairaalan julkisivuun integroidussa taiteessa.
Kaksoisjulkisivun runkona on termorankaelementit, jotka on verhoiltu alumiinikoteloilla ja kirkkaalla, silkkipainokuvioiduilla lasilla. Taitelija Sari Palosaaren serigrafiassa merenpinta heijastuu rakennukseen.
Digitaalinen mallinnus vanhan ja uuden yhteensovitukseen
Siltasairaalan kaksi osaa yhdistää 40 metriä pitkä, kaksikerroksinen lasinen yhdyssilta. Sen kautta avautuu kulku myös aiemmin toisistaan erillisten syöpätautien klinikan ja Tornisairaalan välille. Niin rakenneteknisesti vaativa silta kuin kaksi geometrialtaan ainutlaatuista sairaalarakennusosaa tietomallinnettiin, eli rakenteista ja niitä koskevista tiedoista muodostettiin digitaalinen malli.
Siltasairaala_julkisivu_Kuva HUS Paula Järvinen1920Kaksikerroksinen yhdyssilta liittää toisiinsa sairaalarakennuksen kaksi osaa. Kuva HUS / Paula Järvinen
– Pystyimme vertailemaan eri rakenneratkaisuja jo hyvin varhain hankkeen alussa todellisuutta vastaavien virtuaalimallien avulla. Tietomalleilla on ollut myös merkittävä rooli eri suunnittelualojen yhteistyössä, ja vanhan ja uuden yhteensovittamisessa, päärakennesuunnittelusta vastannut yksikönjohtaja Harri Kivistö A-Insinööreistä kertoo.
Siltasairaalahankkeessa on ollut mukana 16 eri suunnittelualaa ja digitaaliset rakennussuunnitelmat ovat käsittäneet noin 200 eri osamallia. Tietomalleilla on ollut merkittävä rooli myös suunnitelmien havainnollistamisessa ja kehittämisessä yhdessä sairaalan hoitohenkilökunnan kanssa sekä hankkeen päätoteuttaja SRV:n rakennustyömaalla.
– Siltasairaala ja sen tekniikka on liitetty vanhaan, sata metriä pitkään henkilö- ja talotekniikkatunneliin, joka kulkee sairaala-alueella uudisrakennuksen alla. Tunnelin säilyttämiseen päädyttiin kustannussyistä, ja se on ollut onnistuneesti käytössä koko rakennushankkeen ajan, Harri Kivistö sanoo.
Siltasairaalan pää- ja arkkitehtisuunnittelusta vastaa Team Integrated. Siinä ovat mukana A-Insinöörit konserniin (AINS Groupiin) kuuluvan AW2:n lisäksi Brunet Saunier Architectures S.A., Arkkitehtuuritoimisto B&M ja Arkkitehtitoimisto Harris–Kjisik. A-Insinöörit on vastannut päärakennesuunnittelun lisäksi myös tuotekelpoisuushyväksynnöistä ja kosteudenhallinnan koordinoinnista sekä ollut rakennuttajan tehtävien avustajana.
Vuonna 2018 käynnistynyt, yhteistoiminnallisena projektinjohtourakkana toteutettu hanke valmistuu kesällä 2022, jonka jälkeen alkaa tilojen kaluste- ja laiteasennukset. Sairaalatoiminta käynnistyy vuoden 2023 alussa.
Lindhagensgatan 51, 112 43 Stockholm,
Kundservice: 08 – 400 22 620
toimitus@iradar.fi
Copyright 2025 | Industry Radar