– Kyseessä on mittava projekti Skanska Ruotsin kanssa. Yhteistyöhön päädyttiin yhdistääksemme osaamisen yli maarajojen maanalaisen aseman rakentamisessa. Skanska Suomella on vahva kokemus metroasemien toteuttamisesta, joka nyt saadaan hyödynnettyä Tukholman metron laajennuksessa, kertoo aluejohtaja Pekka Räsänen Skanskasta.
Metroasemaa ja ratatunneleita varten tehdään laajat noin 300 000 kuutiometrin kattavat louhintatyöt. Louhittavan tunnelin yhteispituus on noin 1 200 metriä, jonka lisäksi louhitaan 40 metriä syvä hissikuilu ja 40 metriä pitkä viisto liukuporraskuilu. Maanrakennustyöt kattavat muun muassa avolouhintaa, maaperän suihkuinjektointia ja ponttiseinää, mikä vaikuttaa alueen liikennejärjestelyihin väliaikaisesti.
Metroaseman betonirunkotyöt kattavat noin 19 000 kuutiometriä, ja maan alle valmistuu asemalaituri sekä hissi- ja liukuporraskuilu. Maanpäällisiä sisäänkäyntirakennuksia tulee kaksi kappaletta.
Hankkeelle tavoitellaan CEEQUAL-ympäristöluokituksen tasoa Very Good. CEEQUAL-vaatimukset huomioidaan projektin ratkaisuissa, muun muassa betoniraudoituksen teräkselle on asetettu päästöraja.
Projekti käynnistyy louhintatöillä helmikuun 2022 alussa, ja kokonaisuuden arvioidaan valmistuvan vuoden 2026 helmikuussa.
Lindhagensgatan 51, 112 43 Stockholm,
Kundservice: 08 – 400 22 620
toimitus@iradar.fi
Copyright 2025 | Industry Radar