Jyväskylän pohjoispuolella Väyläviraston valtatie 4 Kirri–Tikkakoski -tiehankkeessa rakennetaan parhaillaan uutta moottoritietä välille Kirri–Tikkakoski ja Vehniä. Moottoritien toteuttamiseksi Kirrinmäessä on pitänyt toteuttaa yli 30 metriä korkeita kallioavoleikkauksia, jotka A-Insinöörien tiedotteen mukaan ovat tehneet paikasta poikkeuksellisen vaativan kalliorakennuskohteen.
Leikkaukset on louhittu kahteen eri tasoon ja ne ulottuvat noin 800 metrin matkalle. Sakarinmäessä avokallion leikkausala on 600 metriä pitkä ja korkeimmillaan 15 metriä korkea.
– Kallioavoleikkausten edellyttämät lujitukset suunniteltiin sitä mukaa kun louhinnat etenivät. Tämä ei olisi onnistunut tiiviillä aikataululla ilman lujituksen suunnittelun avuksi kehitettyjä, fotogrammetriaan perustuvia menetelmiä, kertoo kalliorakennesuunnittelija Pieti Haapala A-Insinööreistä.
16 kilometrin pituiselta tieosuudelta on siirretty maa- ja kalliomassoja noin 5 miljoonaa kuutiota, joista kallioleikkauksia noin 1,5 miljoonaa kuutiota. Tiehanke on edellä aikatauluaan mm. tietomallinnuksen ansiosta.
Valmistuessaan hanke tulee parantamaan valtatie 4:n turvallisuutta, ajo-olosuhteita sekä kuljetusten toimintavarmuutta.
Nelostielle tulossa olevan uuden moottoritien yhteyteen rakennetaan myös rinnakkaisia tieyhteyksiä ja kevyen liikenteen väyliä, joita tulee kaikkiaan yli 35 kilometriä. Hankkeessa rakennetaan lisäksi kuusi eritasoliittymää sekä useita siltoja. Valtatie 4 Kirri–Tikkakosken-välin parannus toteutetaan Väyläviraston STk-urakkamallilla, jossa päätoteuttaja on Destia ja A-Insinöörit toimii yhtenä Destian suunnittelukumppanina. Kaksi vuotta sitten aloitettu suunnittelutyö on loppusuoralla.
– Hanke on edennyt hyvässä yhteistyössä. Rakentamistyöt ovat täydessä vauhdissa. Lähiviikot tehdään etenkin päällystystöitä, kertoo työmaapäällikkö Anssi Itäpaasi Destiasta.
Lindhagensgatan 51, 112 43 Stockholm,
Kundservice: 08 – 400 22 620
toimitus@iradar.fi
Copyright 2024 | Industry Radar