Suomi aikoo muuttaa rautateidensä raideleveyden vastaamaan eurooppalaista standardia. Sisäministeri Lulu Ranteen mukaan hanke aloitetaan pohjoisesta ja se on välttämätön Nato-yhteistyön kannalta.
”Nyt on aika toimia. EU on valmis rahoittamaan suunnitteluvaiheesta 50 prosenttia ja rakentamisesta 30 prosenttia”, kertoo Ranne (ps.).
Oulun pohjoispuolisen rataverkon muutostyön arvioidaan maksavan 1,5 miljardia euroa. Suomen nykyinen raideleveys on 1 524 millimetriä, kun eurooppalainen standardi on 1 435 millimetriä.
Ruotsin maanpuolustuskorkeakoulun logistiikan asiantuntija Per Skoglund pitää muutosta kriittisenä. ”Nato-joukkojen vahvistukset tulisivat Norjan jäättömien satamien kautta Ruotsin läpi. Ylimääräistä lastausta pohjoisessa pitää välttää.”
Hankkeen odotetaan palvelevan myös elinkeinoelämää. Hallitus julkaisee pian raportin kustannuksista, tekniikasta ja aikataulusta.
Lähde: Dagens nyheter
Lindhagensgatan 51, 112 43 Stockholm,
Kundservice: 08 – 400 22 620
toimitus@iradar.fi
Copyright 2025 | Industry Radar