Kun Skanska laajentaa metron Sinistä linjaa, asiantuntija-apua tulee Itämeren toiselta puolelta. Heidän kanssaan suomalaisilla kollegoilla on todellinen raskassarja – Charlotta-porauslaite.
Charlotta on matkustanut Helsingistä asti auttamaan metron laajennuksessa Nackassa.
On pimeää, viileää ja kosteaa ja jokainen päivä tarjoaa uusia yllätyksiä. Skanskan ruotsalais-suomalaiselle joukkueelle on tärkeää tehdä jatkuvasti kompromisseja. Kuinka paljon sementtiä tarvitaan kallion halkeamien tiivistämiseen? Kuinka paljon voit räjäyttää ja porata häiritsemättä asukkaita?
”Tunneleiden rakentaminen on monimutkaista ja teknologiaintensiivistä ja erityisen haastavaa keskellä suurkaupunkia, jossa on paljon taloja, yrityksiä ja teitä. Tämä edellyttää, että pidämme hyvää huolta ympäristöstä, sekä ympäristöstä että maanpäällisistä asukkaista ja työskentelevistä”, sanoo Skanskan esikuntapäällikkö Joakim Bessfelt.
Kun Tukholman alue laajentaa Sinistä linjaa Kungsträdgårdenista etelään, Skanska on saanut tehtäväkseen suorittaa viimeisen vaiheen. Toisin sanoen 1,2 kilometriä ratatunneleita, joissa on kaksi sisäänkäyntiä Nacka Forumissa ja Jarlabergissa. Työhön kuuluu kaksi lippuhallia, laituri, 50 metriä syvä hissikuilu ja liukuportaat, joista tulee Ruotsin toiseksi pisin 90 metrillään.
”Tunnelin rakentaminen on kuin ison palapelin kokoamista. Ensinnäkin sinun on rakennettava työtunneleita, jotta voit edes aloittaa työskentelyn. Sen jälkeen voimme räjäyttää ja porata tiemme kallion läpi – noin viisi metriä päivässä.
Varsinaisen tunneloinnin tekevät Skanskan kollegat ja tunneliasiantuntijat Suomessa. Heidän kanssaan heillä on useita todellisia raskassarjalaisia, jotka on kuljetettu Tukholmaan veneellä ja kuorma-autolla. Muun muassa Charlotta, 53 tonnin porauslaite, jossa on kolme kättä ja joka pureskelee hitaasti tiensä kallioperän läpi.
”Alalla on perinne nimetä porauslautat naisten nimiksi, jotta ne voidaan helposti erottaa toisistaan”, Joakim selittää ja selittää, että Kamilla, Kazhal ja Anita työskentelevät myös maan alla Nackassa.
Jos Skanska Suomi antaa panoksensa teknisellä erinomaisuudella, Skanska Swedenin tehtävänä on varmistaa, että työ on mahdollisimman kestävää. Tukholman alue on CEEQUEL-sertifioinut koko projektin. Tämä tarkoittaa, että kaikkien yrittäjien on löydettävä erilaisia ratkaisuja ilmastovaikutustensa vähentämiseksi mahdollisimman paljon. Skanskan tiimi on muun muassa keksinyt tavan käyttää prosessivesi uudelleen tunneleissa. Ainutlaatuinen ratkaisu, joka on antanut Skanskalle alueen ympäristöbonuksen.
”Se kerätään ja sentrifugoidaan hiekan ja hienojen kivihiukkasten poistamiseksi. Kun vesi puhdistetaan, sitä voidaan käyttää tunnelinporauskoneissa sen sijaan, että ottaisimme uutta juomavettä kunnasta.
Vuonna 2025 Skanskan osuus toimeksiannosta valmistuu. Sitten kestää vuoteen 2030, ennen kuin metrojunat alkavat liikkua Nackassa.
”Hankkeesta on merkittävää yhteiskunnallista hyötyä. Rakentamalla uusi väylä Saltsjönin ja Södermalmin alle helpotetaan Slussenin ja T-Centralenin välistä osuutta. Metron laajennus tuo myös tuhansia uusia koteja Tukholman alueelle, toteaa Joakim Bessfelt.
Tehtävät numeroissa
Lindhagensgatan 51, 112 43 Stockholm,
Kundservice: 08 – 400 22 620
toimitus@iradar.fi
Copyright 2025 | Industry Radar