Väylävirasto on alkanut suunnitella Tampereen ja Oulun välisen junaradan parannuksia ja ensimmäiset maastotutkimukset aloitetaan vielä syyskuussa. Suunnittelua tehdään vuosien 2021-2024 aikana. Suunnitteluhankkeelle on myönnetty 2,5 miljoonaa euroa CEF-rahoitusta, mikä kattaa puolet koko suunnitteluhankkeen kustannuksista.
Ratasuunnittelu Tampere-Oulu-hanke koostuu kuudesta eri suunnittelukohteesta. Suunnitteilla on muun muassa 15 kilometriä pitkä kaksoisraide Tampereen Lielahden ja Ylöjärven Lakialan väliselle osuudelle, kaksoisraiteiden ja lisäraiteiden lisääminen useampaan kohteeseen sekä Siikajoen ratasillan ja Ruukin ylikulkusiltojen muutostarpeet.
Suunnittelukohteiden rakentamisesta ei ole tehty investointipäätöstä. Hallinnollisten suunnitelmien hyväksymisen jälkeen ja rahoituksen varmistuttua laaditaan rakentamissuunnitelmat ja siirrytään toteutusvaiheeseen.
Väyläviraston mukaan nykyinen Tampere-Oulu-rata ei pysty kunnolla vastaamaan tulevaisuuden tarpeisiin. Esimerkiksi Tampereen ja Seinäjoen välinen rataosa on Suomen toiseksi vilkkain rataosuus. Koska rata on yksiraiteinen, sen kapasiteetti on jo nyt täynnä ja junamääriä ei voida enää nykyisestä lisätä. Samaan aikaan matkustajamäärien ennustetaan kasvavan 11 prosenttia vuoden 2019 tilanteesta vuoteen 2030 mennessä ja 26 prosenttia vuoteen 2050 mennessä.
Myös pohjoisessa Kokkola-Oulu-rataosalla radan kapasiteetti on loppuun käytetty. Väylävirasto kirjoittaa tiedotteessaan, että myös tavaraliikenteen ja nopean henkilöliikenteen yhteensovittaminen yksiraiteisilla osuuksilla on haastavaa. Ylivieska-Oulu-rataosalla matkustajamäärät ja tavaraliikenteen tonnimäärien ennustetaan kasvavan 40 prosenttia vuoteen 2050 mennessä.
Lindhagensgatan 51, 112 43 Stockholm,
Kundservice: 08 – 400 22 620
toimitus@iradar.fi
Copyright 2024 | Industry Radar