Helsinkiin suunnitellaan 1,6 kilometriä pitkän autoliikenteelle suunnatun Sörnäisten tunnelin rakentamista. Tunneli yhdistäisi Hermannin rantatien ja Sörnäisten rantatien ja veisi pitkämatkaisen läpiajoliikenteen maan alle. Tunnelin ennustettu liikennemäärä vuoden 2030 liikenne-ennusteella on
noin 17 000 ajoneuvoa vuorokaudessa.
Helsingin kaupunkiympäristölautakunta aikoo esittää tunnelin toteuttamista kahdessa vaiheessa. Ensimmäinen vaihe alkaisi jo ensi vuonna ja kestäisi vuoteen 2024. Sen aikana rakennettaisiin Sörnäistentunnelin pohjoinen betonitunneliosuus ja siihen liittyvien ajoramppien maanalaiset rakenteet Kalasatamasta Pasilaan raitiotien ja Hermannin rantatien peruskorjauksen yhteydessä. Ensimmäisen vaiheen kustannusarvio on 50 miljoonaa euroa elokuun 2021 kustannustasossa.
Toisessa vaiheessa rakennettavan Sörnäistentunnelin loppuosan suunnittelu on vielä kesken, ja sen kustannusarvio tuodaan päätettäväksi erikseen.
Tunnelin kustannusarvio kokonaisuudessaan on 180 miljoonaa euroa ja sen vuosittaiset käyttökustannukset olisivat noin 2 miljoonaa euroa, ilmenee 27. elokuuta julkaistusta vaikutusten arvioinnista. Kokonaiskustannus sisältää tunnelin ja sen edellyttämät katuinfrastruktuurin muutokset, taitorakenteet, pohjanvahvistukset, tunnelin tekniset järjestelmät ja -tilat, liikenteenhallintajärjestelmät, pilaantuneiden maiden kunnostuksen ja johtosiirrot tunnelin osuudella.
Tunneli vähentäisi Hermannin rantatien liikenne- ja kaistamääriä, mikä parantaisi jalankulku- ja pyöräilymahdollisuuksia. Tunneli varmistaisi myös autoliikenteen sujumisen pohjois–eteläsuunnassa Kalasataman alueen rakentuessa. Lautakunnan esityksessä Kalasataman asukasluvun odotetaan lähes nelinkertaistuvan nykyisestä 8000:sta 2030-luvun loppuun mennessä.
Hanketta on kuitenkin kritisoitu siitä, että samalla kun se sujuvoittaisi henkilöautoliikennettä, se vähentäisi joukkoliikenteen matkamäärää jopa tuhannella matkalla vuorokaudessa ja kannustaisi näin yksityisautoiluun. Esityksen mukaan henkilöauton kuljettajana tai matkustajana tehtävien matkojen määrä lisääntyisi tunnelin myötä noin 1900 matkaa vuorokaudessa.
Lindhagensgatan 51, 112 43 Stockholm,
Kundservice: 08 – 400 22 620
toimitus@iradar.fi
Copyright 2025 | Industry Radar