Kuljetusala & Logistiikka Kuljetusala
2 minuutteja luettu

Uusi alus kasvattaa pian Turku-Tukholma-välin rahtikapasiteettiä

27/01/2022, 13:54
Uusi alus kasvattaa pian Turku-Tukholma-välin rahtikapasiteettiä
Viking Glory korvaa maaliskuussa 1980-luvulta olevan edeltäjänsä Amorellan, joka siirtyy väliaikaisesti liikennöimään Helsinki-Tukholma-reittiä. Kuva: Viking Line
Marika Pietilä Marika Pietilä
Like 0

Viking Gloryn maaliskuinen startti vähentää Viking Linen ympäristövaikutuksia Turku-Tukholma-reitillä entiseen verrattuna siitäkin huolimatta, että sen rahtikapasiteetti on reitin aiempia aluksia suurempi. Viking Gloryn rahtikapasiteetti on 66 prosenttia Amorellaa suurempi, mutta sen hiilidioksidipäästöjen odotetaan jäävän yli neljänneksen edeltäjänsä päästöjä pienemmiksi. Päästöt jäävät myös reitille toiseksi laivaksi jäävän Viking Gracen päästöjä pienemmiksi.

– Grace oli kymmenen vuotta sitten maailman parhaiten ympäristöä huomioiva matkustaja-alus, ja nyt sitä isomman Gloryn polttoaineen kulutus tulee olemaan noin kymmenen prosenttia pienempi, Viking Linen vastuullisuuspäällikkö Dani Lindberg sanoo.

– Gloryn Azipod-potkurit ja muut tekniset innovaatiot esimerkiksi säästävät merkittävästi aikaa satamassa, mikä antaa meille pelivaraa aikataulussa pysymiseen. Jokainen satamassa säästetty minuutti merkitsee pienempiä päästöjä merimatkalta. Teemme myös päivittäin reittisuunnittelua, eli sopeutamme jokaisen merimatkan sääolosuhteisiin ja aikatauluihin, Lindberg jatkaa.

Polttoaineena Viking Glory käyttää nestemäistä maakaasua (LNG). Aluksen monipolttoainemoottorit mahdollistavat polttoaineen kulutuksen optimoinnin, eivätkä tuota lainkaan rikkipäästöjä. Myös hiilidioksidipäästöt ovat vähäisemmät dieselmoottoreihin verrattuna.

– Kun Viking Grace aikanaan alkoi käyttää nestemäistä maakaasua polttoaineenaan, typpi- ja hiukkaspäästöt vähenivät 85 prosenttia ja kasvihuonekaasupäästöt 15 prosenttia öljyyn verrattuna. Gracen tavoin Glory kulkee myös biokaasulla tai uusiutuvalla energialla tuotetuilla synteettisillä polttoaineilla, kun niitä on tulevaisuudessa saatavilla, Viking Gloryn kapteeni Ulf Lindroos sanoo.

Ympäristönäkökulma on huomioitu myös erilaisina energiaa säästävinä toimenpiteinä. Esimerkiksi laivan runko on suunniteltu niin,  että veden vastus kulussa on noin 8 prosenttia pienempi verrattuna perinteistä potkuria käyttävään laivaan. Rungon muoto myös vähentää niin aallonmuodostusta kuin polttoaineen kulutustakin. Lisäksi alus muun muassa hyödyntää moottorien hukkalämpöä energiankierrätysjärjestelmällään, joka muuntaa moottoreiden tuottamaa hukkalämpöä sähköksi. Järjestelmän odotetaan tuottavan jopa 40 prosenttia laivan matkustajatoimintojen sähköstä.

#itämeri #laivat #lng #rahti #tukholma #turku #viking amorella #viking glory #viking line
Like
0
Dislike
0
Love
0
Angry
0