VR:n mukaan vain noin kolmasosa kaukojunien myöhästelyistä on VR:stä itsestään riippuvaa.
– VR:stä johtuvista syistä selittyy 35 prosenttia kaukojunien myöhästymisistä, minkä alentamiseksi teemme kaikkemme, VR Groupin toimitusjohtaja Lauri Sipponen sanoo.
Vuonna 2020 kaukojunien täsmällisyys oli 88,6 ja lähijunien 96,6 prosenttia.
– VR:n tavoitteena on lisätä joukkoliikenteen ja junamatkustamisen suosiota. Raideliikenteen tärkeä kilpailutekijä on ylivertainen matkustajakokemus, jonka perusedellytys on junan kulku ilmoitetussa aikataulussa, Sipponen sanoo.
Ilmastoystävällisen junaliikenteen matkustajamäärät ja markkinaosuus kasvoivat ennen korona-aikaa ennätyksellisen korkealle. Jatkossa VR haluaa houkutella matkustajat takaisin.
– Meidän vastuullamme VR:ssä on panostaa kaikkemme asiakaskokemuksen parantamiseen. Jokainen myöhästyminen on liikaa ja jokainen myöhästyminen esimerkiksi työpaikan palaverista aiheuttaa matkustajalle mielipahaa ja tuottaa yritykselle ja kansantaloudelle tappiota, Sipponen sanoo.
Tilastoitujen myöhästymisen lisäksi rataverkolla on jopa yli 100 paikallista tilapäistä nopeusrajoitusta, joiden tiedetään jo etukäteen pidentävän matka-aikoja. VR:n mukaan kohdistamalla korjaustoimet noin 50 kohteeseen parannettaisiin raideliikenteen täsmällisyyttä ja luotettavuutta nopeasti. Kustannus olisi yhtiön laskujen mukaan arviolta 60 miljoonaa euroa.
Lindhagensgatan 51, 112 43 Stockholm,
Kundservice: 08 – 400 22 620
toimitus@iradar.fi
Copyright 2025 | Industry Radar