Infrastruktuuri
3 minuutteja luettu

Yksi Suomen suurimmista raideliikennehankkeista

17/08/2022, 07:13
Yksi Suomen suurimmista raideliikennehankkeista
Tea Kemppainen Tea Kemppainen
Like 0

Ratahanke Luumäki-Imatra sijoittuu Luumäen kunnan sekä Lappeenrannan ja Imatran kaupunkien alueelle. Luumäen ja Imatran välinen yksiraiteinen rataosuus on Suomen vilkkain ja sen liikenteen määrän odotetaan kasvavan voimakkaasti. Tavaraliikenteen lisäksi Helsinki–Kouvola–Imatra–Joensuu-yhteys on tärkeä myös henkilöliikenteen kannalta. Välille Joutseno-Imatra on muutaman vuoden aikana rakennettu uutta kaksoisraidetta nykyisen yksiraiteisen osuuden rinnalle ja ensi juhannuksena osuus otetaan käyttöön.

Luumäen ja Joutsenon välillä tehdään parhaillaan nykyisen raiteen perusparannusta ja samaan aikaan jatkettu Törölän, Rasinsuon ja Tapavainolan liikennepaikkojen kunnostusta. Osuudelle on jo aiemmin kuluvien vuosien aikana hankkeen toimesta rakennettu useita uusia siltoja sekä toteutettu Lauritsalan ja Muukon liikennepaikkoihin kohdistuneita muita toimenpiteitä.

–Osana hanketta on uusittu Saimaan kanavan ratasilta, Mansikkakosken ratasilta sekä vanhan vt6:n alikulkusilta, ei siis kunnostettu vaan kokonaan uusittu, selvittää Joonas Hämäläinen, Väyläviraston projektipäällikkö.

juna

Isommissa ja painavammissa vaunuissa

Luumäen ja Imatran välillä voi tulevaisuudessa kuljettaa tavaraa isommissa ja painavammissa vaunussa: akselipaino nousee Suomen rataverkostossa tyypillisestä 22,5 tonnista 25 tonniin. Siltojen kantavuustarkastelujen lisäksi A-Insinöörit on vastannut Joutsenon ja Rauhan liikennepaikkojen välillä viiden uuden alikulkusillan rakennussuunnittelusta sekä kolmen sillan korjauksen suunnittelusta.

– Kun rakennetaan raiteille, jossa pitää pystyä liikennöimään koko ajan, töiden vaiheistus korostuu suunnittelussakin. Useampi uusi silta on suunniteltu toteutettavaksi radan sivussa ja ne siirretään paikalleen myöhemmin junaliikenteen katkon aikana, yksikönjohtaja Harri Kallio A-Insinööreistä kertoo.

Luumäen, Lappeenrannan ja Imatran alueelle sijoittuva ratahanke on tällä hetkellä käynnissä olevista Suomen raideliikennehankkeista suurin. Nykyisen yksiraiteisen rataosuuden tilalle rakennetaan kaksoisraide Joutsenon ja Imatran välille – molemmat raiteet otetaan juhannuksena käyttöön ja viimeistelytyöt on tavoitteena saada valmiiksi tämän vuoden kuluessa.

– Kaksoisraiteen rakentamisella on suuri merkitys erityisesti teollisuuden tavarakuljetuksiin, kun häiriöherkkyys pienenee ja sujuvuus radalla lisääntyy. Teoriassa kaksoisraide jopa nelinkertaistaa raideliikenteen kapasiteetin, kertoo projektipäällikkö Joonas Hämäläinen.

juna1

12 uutta siltaa

Uutta 19 kilometriä pituista kaksoisraidetta varten nykyinen raide vai peruskorjataan ja sen rinnalle rakennetaan uusi raide. Hankkeessa rakennetaan myös 12 uutta siltaa, joista osa on jo valmiina. Yksiraiteiseksi jäävällä Luumäki-Joutseno-osuudella liikennettä sujuvoitetaan perusparannuksella, jossa uusitaan mm. ratapihoja ja pidennetään kohtaamisraiteita.

Joutsenon ja Rauhan välisen kaksoisraiteen rakentamissuunnitelmasta on vastannut Proxion yhteistyössä A-Insinöörien kanssa. Vaativalla 12 kilometrin suunnitteluosuudella uusi raide risteää useammassa kohdassa vanhan radan kanssa.

”Hanke on hyvä esimerkki siitä, miten Suomen raideinfran pitää varautua kasvavaan tavaraliikenteeseen ja raskaampaan kalustoon vastakseen paremmin elinkeinoelämän tarpeisiin”, liiketoimintajohtaja Mikko Saarinen Proxionista, sanoo tiedotteessa.

Raideliikennehankkeen kokonaispituus on 56 kilometriä. Rakentaminen käynnistyi vuonna 2018 ja hanke on aikataulutettu valmistumaan kesällä 2024.

Tämä teksti on julkaistu Industry Radar nro 2 2022- lehdessä.

Like
0
Dislike
0
Love
0
Angry
0