Vantaan ratikan toteutussopimus on allekirjoitettu ja rakentaminen käynnistyy joulukuun alussa Tikkurilasta.
Vantaan ratikan allianssiosapuolet allekirjoittivat toteutusvaiheen sopimuksen 26.11.2025. Destian allianssi aloittaa työt Tikkurilasta, jossa valmistelevia töitä on tehty jo syksyn aikana.
Ratikkahanke jakaantuu kahteen allianssiin. Destian allianssi vastaa länsiosasta Helsinki-Vantaan lentoaseman ja Tikkurilan välillä sekä Tikkurilan tunnelista. Toinen allianssi toteuttaa itäosan Kuninkaalan ja Mellunmäen välillä. Destian allianssiin kuuluvat suunnittelijoina Sitowise Oy ja Ramboll Finland Oy sekä tilaajina Vantaan kaupunki ja HSY.
Hankkeen kokonaiskustannusarvio on noin 750 miljoonaa euroa. Destia toteuttaa noin 60 prosenttia hankkeesta. Ensimmäisessä vaiheessa yhtiön tilauskantaan kirjataan noin 233 miljoonaa euroa sisältäen kehitysvaiheen työt. Länsiosa tilataan kokonaisuudessaan alkuvuoden 2026 aikana.
— Vantaan ratikka on meille strategisesti tärkeä hanke, jossa pääsemme hyödyntämään raiderakentamisen osaamistamme vaativassa kaupunkiympäristössä. Vantaan ratikka sujuvoittaa vantaalaisten poikittaisliikennettä ja meistä on myös hienoa, että voimme näin edistää vantaalaisten joukkoliikenneyhteyksiä ja vihreää siirtymää — sanoo Destian toimitusjohtaja Tero Kiviniemi.
Rakentaminen kestää neljä vuotta ja liikennöinti alkaa vuoden 2029 lopulla. Kiskojen lisäksi uudistetaan katurakenteet, ajokaistat sekä kävely- ja pyöräväylät. Samalla tehdään maanalaisen vesihuollon ja putki- ja kaapelilinjojen perusparannusta.
Vantaan kaupunginvaltuusto hyväksyi hankesuunnitelman 17.11.2025. Hankkeen tilaajina toimivat Vantaan kaupunki ja HSY. Helsingin osuutta edustaa Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy.
Lindhagensgatan 51, 112 43 Stockholm,
Kundservice: 08 – 400 22 620
toimitus@iradar.fi
Copyright 2025 | Industry Radar